Har du, i likhet med mange andre elbilister, irritert deg over at det kan være vanskelig å vite hva det koster å lade bilen din ved ladestasjonen? Fortvil ikke, redningen er på vei. Regjeringen jobber med en ny lov som tvinger selskapene til å tydeliggjøre hva det koster å lade på det enkelte punkt.
Dersom du kjøre en «vanlig» bil, altså en bil som bruker fossilt drivstoff, og må tanke, er det stort sett lett å vite hva literprisen er på den enkelte bensinstasjon. Prisen formerlig lyser mot deg. Men kjører du elbil er prisen mye vanskeligere å få øye på. Ingen prangende prisplakater eller lysende tavler som opplyser deg.
Slik det er i dag, er det mildt sagt vanskelig å vite hva det koster å lade elbilen sin. Skal du finne ut hva prisen er, krever mange av selskapene at man først logger inn eller skanner inn en QR-kode. Men selv da får man i mange tilfeller ikke vite ladeprisen før man har begynt å lade.
Nå vil altså regjeringen sette i verk tiltak som gjør det lettere for den enkelte elbilist å finne frem i prisvirvaret.
Regjeringen uttrykte allerede i 2022, i Nasjonal ladestrategi, at det skal være lett å finne ut prisene ved de ulike ladestasjonene. Så man kan trygt si at det er på høy tid at man gjør noe. Dette for å gjøre det lett å sammenlikne prisene. Kan regjeringens plutselige iver etter å ordne opp på denne fronten ha sammenheng med at mange av regjeringens medlemmer selv kjører elbil?
En i regjeringen som kjører elbil, er barne- og familieminister Kjersti Toppe. Det er hennes departement som har ansvaret for forbrukersaker.
Til NRK uttalte Toppe at nye regler er rett rundt hjørnet.
– Høringsforslaget vil gå ut i til høsten, og så skal vi få vedtatt nye regler for dette så snart som mulig. Som elbilbruker i dag så er veldig vanskelig å forstå hva en egentlig betaler, sa hun i intervjuet. Toppe måtte medgi at hun selv sliter med dette.
– Jeg prøver selv å finne ut hva min lading koster.
Vil ha bedre konkurranse
Statsråd Toppe er ikke alene om å slite med å finne ut hva koster. Tidligere i sommer gjennomførte Elbilforeningen sin årlige undersøkelse. Denne undersøkelsen viste at 74 prosent av de som deltok i undersøkelsen oppga at de sliter med å finne ladeprisen før de starter å lade.
Til Nettavisen uttaler generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen seg kritisk til at det skal være så vanskelig å få informasjon om ladeprisen.
– Med god prisinformasjon får vi også bedre konkurransen. Dessuten, som forbruker vil jeg vite hva jeg skal betale for varene eller tjenestene jeg skal kjøpe, uttalte hun.
Bu opplyste i intervjuet med avisen at det kommer nye EU-regler som vil pålegge ladeselskapene å dele data, herunder oppdatert prisinformasjon, i sanntid.
– Dette vil gjøre det enklere for en bevisst forbruker å sammenlikne priser, og det kan gjøre at ladeselskapene må konkurrere mer på pris, sa Bu.
Planlagt innført fra årsskiftet
Etter hva som blir opplyst, ønsker Vegdirektoratet å innlemme de nye EU-reglene i det norske regelverket.
Også Konkurransetilsynet er positiv til de nye EU-reglene. De håper disse reglene kan medføre at det blir mer konkurranse, og forhåpentligvis lavere priser. De nye reglene er planlagt innført fra årsskiftet av.
Det nye EU-direktivet inneholder imidlertid ingen krav om at informasjon om ladeprisen må være lett synlig på selve ladestasjonen, kun at slik informasjon må deles i sanntid.
Til dette sier Elbilforeningens Christina Bu at selv om det nye direktivet er en god start, kommer foreningen til å presse på for at oppdatert prinsinformasjon skal være lett synlig på ladestasjonen – slik pumpeprisen i dag er synlig på en bensinstasjon.