Transport

Frustrert over prioriteringene til Bane Nor

Togselskapet Go-Ahead har sett seg lei av at Bane Nor må gjøre vedlikehold midt i ferietrafikken. Nå er de frustrert over at ikke jernbaneverket ikke prioriterer passasjerene.

Foto: Go-Ahead

Det er ikke bare togselskapet som er frustrert og lei over prioriteringene til Bane Nor. Passasjerene er også luta lei av at de må ta buss for tog midt i ferietrafikken.

Passasjerer har gjennom flere intervjuer og innslag på TV opplevd at Bane Nor ikke enser av forståelse når det kommer til viktigheten for tidspunkt.

Go-Ahead, som drifter Sørlandsbanen, sier at de taper inntekt når strekningen regnes som et ferie- og fritidsmarked. I sommeren forventer de en økning i antall reisende om sommeren, men i stedet opplever de en markant nedgang når buss for tog blir satt inn, melder NRK.

– Kunder liker ikke endring. Når de har valgt tog som transportmiddel, foretrekker de å kjøre tog. Det vi ser på tallene våre er at når vi har brudd i ferie- og fritidsperioder, så reduseres etterspørselen med 40–50 prosent, sier Emil Eike, som er administrerende direktør i Go-Ahead til statskanalen.

Men skuffelsen stopper ikke her, for til neste år må Go-Ahead oppleve skuffelsen på nytt, som vil si at det blir buss for tog i seks uker.

Togselskapet ber Bane Nor om å ikke jobbe med vedlikehold når folk har fri. Det gjelder selvsagt alle helger, påske- sommer, vinter- og høstferie etc.

Bane Nor sier til NRK at det er en stor risiko om de jobber utenom ferier og helger. De mener at det vil gi store konsekvenser for veldig mange som skal til arbeid.

Følg Extraavisen på facebook!