Debatt/kommentarer

Fremtiden står på spill for barna våre!

Alarmerende! Stor økning av unge uføre! Nå må myndighetene våkne.

Her er mitt forslag til løsning gjeldende trygghet, framtid og elevens psykiske helse. Som og skal gi positivitet og glede til de er klare for jobb i næringsliv i privat og offentlig sektor.

Foto: Ragnar Philip Rosenlund

Jeg har ingen tro på myndighetenes «pisk» for å få de unge til å stå opp om morgenen. Hva gagner det når myndighetene ikke har en plan for hver enkelt?

Men jeg har gjort meg noen tanker om det.

Unge på videregående må fra dag en inngå avtale med bedrifter om automatisk jobb etter utdannelse. Men planen må allerede iverksettes på videregående trinnet på ungdomsskolen. Det uansett praktiske som kan være byggfag eller akademisk/almen utdannelse. Det må stilles krav til elevene ved eksamen både muntlig og skriftlig.

Må ha tro på eleven

Det er utrolig viktig i dag å ha sterk tro på eleven og at vedkommende ser en lys fremtid.

Ta for eksempel at Anne vil bli sykepleier. Hun velger da fagene som trengs for de tre årene på videregående. Løpet er lagt så langt, og det å søke videreutdannelse på universitet eller annen høyere utdannelse skal være tilrettelagt lenge før avideregåendeang fra videregående.

Det må i tillegg legges til rette gjeldende Lånekassen. Halvparten lån og resten stipend som dekkes av staten. Og det avgjørende er at 100 prosent fast jobb som sykepleier skal kontraktfestes. I tillegg må Anne og få en avtale på bolig som hun kan finansiere med lån og noe egenkapital.

Og hun skal sikres bolig uansett hennes inntekt ved å bli ansatt som sykepleier etter datidens lønnsregulativ.

Følges dette opp, får eleven en klar plan for fremtiden og håp om et trygt og godt liv. Men det må stilles krav til Anne.

Men slik skal og bør det være i vårt samfunn i dag. Årsak er nå å stoppe det tragiske frafallet i skolene våre. Ta eleven på alvor, så vil eleven se det positive samfunnet vil gi dem. Og da vil de gi tredobbelt tilbake.

Dette pakkeforløpet må og være for Hans, som ønsker å bli snekker ved å ta byggfag på videregående. Og om han ønsker å bli lærer. Det må tilpasses særlig yrkesgrupper som er kritisk etterspurt.

Må selv bestemme

Konklusjonen min er at eleven ønsker å få bestemme seg tidlig for hvilket arbeid og yrke en ønsker. Og da i samarbeid med skole og næringsliv. Da blir motivasjonen og gleden å planlegge livet sitt tidlig i livet blir en stor gulrot og troen på seg selv vil øke kraftig.

Men staten må stille opp økonomisk, og se utgiftene som forebygging i utdannelse og trygg bolig som vil bli en dobbeltgevinst for samfunnet og for oss alle. Og vi vil forhåpentligvis stoppe den negative utviklingen.

Og det siste og ikke minst viktige er at Nav, slik det er organisert i dag, ikke skal inn i mitt forslag. Nav kan dessverre være negativt ladet, for mange har dessverre dårlige erfaringer.

Og det skal ikke søkes om midler, men støtten skal tilrettelegges og beregnes kostnadene for hver enkelt elev og students kostnader på utdannelsen.

Følg Extraavisen på facebook!

Sterke meninger du ønsker å dele med andre? Ta kontakt med atle@extraavisen.no