Debatt/kommentarer

Kan føre til noe positivt

Jeg har skrevet flere kritiske kommentarer her om Karis fokus den første tiden som kunnskapsminister, men denne idéen kan føre til noe positivt – i alle fall om hun vraker visse sider ved den.

Faksimille fra Aftenposten

Det har lenge vært åpenlyst at mer skole og lengre skoledager, ikke har hatt den effekten politikerne ønsket – resultatene ble på ingen måte bedre, men motivasjonen sank og elevenes problemer økte. Da er tiden moden for å skrinlegge dette store eksperimentet som har ført til at elevene i gjennomsnitt går to år lenger på skole enn tidligere.

Jeg er imidlertid svært skeptisk til at Kari ønsker å kutte et år på slutten av elevenes skolegang i stedet for begynnelsen, og investere midlene i enda mer målrettet innsats for å styrke de generelle ferdighetene som skriving, lesing og regning.

For det første har nettopp det ensidige fokuset på ferdighetstrening bidratt til flere av problemene vi opplever i skolen. Andre fag og variasjon i skolehverdagen har måttet vike, dermed ført til synkende motivasjon. Når det monomane fokuset på ferdighetstrening ikke har bidratt til å styrke elevenes ferdigheter, er vel neppe mer målretta fokus på disse ferdighetene den rette medisinen.

For det andre har det kommet lite positivt ut av den stillesittende klasseromsundervisninga som jo dominerer tida til de yngste. Flere har over lengre tid tatt til orde for at de yngste i større grad bør få en hverdag fylt av mer lek og bevegelse, og at dette på ingen måte trenger å svekke læringa deres, snarere tvert i mot. Det er da underlig at ikke Kari ønsker å bruke denne gode anledningen til å skape en langt bedre skolehverdag for de yngste barna, og øke deres glede og motivasjon.

Og hvis nå Kari velger å kutte det siste året av barnas skolegang, vil jo dette medføre at flere ungdom havner ett år tidligere på ulike universiteter rundt i landet. Universitetsstudier krever imidlertid en viss grad av modenhet for å kunne håndtere kravene som stilles og ansvaret man pålegges, og jeg frykter at langt færre ungdommer har nådd den graden av modenhet dersom de skal ta fatt på disse studiene ett år tidligere.

Hvis Kari velger å kutte det siste året av elevenes skolegang, er jeg stygt redd for at det vil føre til lite positivt for barna. Det kan imidlertid føre til at flere ungdommer på et tidligere tidspunkt går ut i arbeid som ufaglærte, og slik sett oppfylle næringslivets behov for mer arbeidskraft. Men jeg håper virkelig ikke at dette er den sentrale motivasjonen for forslaget!

Sterke meninger? Del dem med andre!

Følg Extraavisen på facebook!