I forrige uke ble det oppdaget brudd på to internettkabler i Østersjøen. Etter hvert ble mistanken rettet mot det kinesiske lasteskipet Yi Peng 3.
Bare noen dager etter det mystiske kabelbruddet, gikk mistanken i retning av det kinesisle skipet Yi Peng 3. Mistanken mot skipet ble vakt etter at data fra Marine Traffic viste det som betegnes som en mystisk oppførsel. En analyse av skipets AIS-data viste at skipet befant seg i Østersjøen natt til søndag. Like etter klokken 15:00 søndag «forsvant» skipet, forsvant betydningen at skipet sluttet å sende ut AIS-signaler. AIS er et automatisk system som sender ut posisjonsdata, på samme som fly gjør. Det er fullt mulig for en skipsfører å skru av AIS-senderen, hvilket da tydeligvis ble gjort på dette skipet. Men rundt 7 timer etter at skipet «forsvant», dukker det plutselig opp igjen – noen har åpenbart skrudd på AIS-transponderen igjen. På det tidspunktet, hadde skipet passert steder der de to kablene nå.
Men det er flere mystiske hendelser som kan bidra til å styrke mistanken mot skipet. Etter hva som er opplyst i media, skal skipets anker Det var Danmarks Radio som meldte at det var oppdaget skader på ett av skipets ankre. Ifølge Wall Street Journal skal skipet ha dratt ankeret langs havbunnen i 16 mil.
Det mistenkte skipet er nå i en form for «arrest» i Østersjøen. Det blir passet på at fartøyer fra Sverige og Danmark. Forhandlinger skal pågå om å gi representanter fra de to landene adgang til å gå ombord. Hensikten med å gå ombord, skal være å undersøke eventuelle skader på skipet, for eksempel et skadet anker, som kan være forenlig med delaktighet i mulig sabotasje mot de nevnte kablene.
Det hører forøvrig med til historien at kinesisk UD på det sterkeste har benektet enhver kinesisk innblanding i den mulige sabotasjen mot kablene.