Over 8 av 10 mener bedrifter overdriver hvor miljøvennlige produktene deres er. Nordmenn mener også at selskaper som grønnvasker fortjener å straffes med avskrekkende bøter.
Det viser undersøkelsen “Nordic Consumer Sustainability Index 2024” gjennomført av Opinion for Svanemerket. Kun 36 prosent oppgir at de stoler på at et produkt som er markedsført med ord som «miljøvennlig» faktisk er det.
– Den historisk lave tilliten til markedsføring av angivelig mer miljøvennlige produkter skader til syvende og sist de virksomhetene som faktisk tilbyr bedre alternativer. Dette kan få alvorlige konsekvenser, og vi risikerer å miste viktige seiere for klima og miljø, sier Anne Grethe Henriksen, markeds- og kommunikasjonssjef i Svanemerket.
Irriterer oss grønn
I undersøkelsen sier nær 8 av 10 at de irriterer seg over produkter som blir markedsført som grønne, uten noen god forklaring eller dokumentasjon.
– Generelle eller irrelevante grønne påstander, som «grønn» eller «miljøvennlig» blir forbudt om du ikke kan dokumentere gode miljøprestasjoner skikkelig, sier Henriksen.
EUs Direktiv om styrket forbrukervern i det grønne skiftet og det kommende Grønnvaskingsdirektivet skal sikre at forbrukerne får nøyaktig og troverdig informasjon om varene de kjøper. Dette gjelder både grønne påstander og merkeordninger. Blant annet må miljømerker som brukes enten være etablert av offentlige myndigheter eller være verifisert av en uavhengig tredjepart.
Fortjener straff
Videre mener 85 prosent at virksomheter som blir tatt for falske påstander om å være mer miljøvennlige bør straffes med avskrekkende bøter.
I juni ble Det europeiske råd enige om en rekke forslag som skal beskytte forbrukere mot grønnvasking. Det betyr at det såkalte grønnvaskingsdirektivet er et steg nærmere å bli endelig vedtatt.
– Når dette til slutt blir en del av norsk lovgiving, kan det vente enda større bøter til dem som blir tatt for å villede forbrukere, sier Henriksen.
Mener virksomheter gjør for lite
I undersøkelsen oppgir fattige 16 prosent av norske forbrukere at virksomheter og merkevarer gjør nok for å bidra til mer miljøvennlig produksjon og forbruk. Dette er markant lavere enn det nordiske snittet på 25 prosent.
– Vi håper norske myndigheter er raske med å innføre nye EU-regler og krav. Det vil bidra til at det blir enklere for forbrukere å ta informerte valg, avslutter Henriksen.