Undersøkelsene etter den siste sabotasjen rettet mot strøm- og nettkabler har avdekket flere ting som ikke minker mistanken mot skipet «Eagle S».
Det var første juledag en strømkabel mellom Finland og Estland ble utsatt for det som karakteriseres som en sabotasjeaksjon. Kabelen, som går under navnet «Estlink 2«, forbinder strømnettet i Norden med de baltiske landene.
Undersøkelser omkring skipsbevegelser i området på det aktuelle tidspunktet, avdekket at skipet passerte over bruddstedet i det samme tidsrommet som kabelen ble ødelagt. Finske myndigheter reagerte resolutt og tok arrest i fartøyet.
Senere samme kveld ble skipet undersøkt i finsk havn. Det ble da konstatert at skipet manglet anker, kun selve ankerkjettingen kom til syne. De savnede ankerne er hittil ikke blitt funnet
Skipet, som seiler under flagget til Cookøyene, mistenkes for å tilhøre det som kalles den russiske «skyggeflåten» – skip som brukes til å frakte olje for å omgå sanksjoner rettet mot Russlands oljeeksport.
Slepespor
Videre undersøkelser i og rundt bruddstedet har avdekket tydelige slepespor på havbunnen. Disse slepesporene strekker seg over flere titalls kilometer. Det er imidlertid ennå ikke avklart hvorvidt disse slepesporene stammer fra at skipets ankere er blitt slept langs havbunnen i den hensikt å rive over kabelen. Men det svekker ihvertfall ikke mistanken.
En hypotese finske myndigheter arbeider etter, er at ankerne som mangler, har blitt revet av under utførelsen av sabotasjen.
Skipet vil være i finsk arrest frem til spørsmålene rundt skipet eventuelle innblanding i sabotasjen er avklart.
Merkelig manøver
I tillegg til de manglende ankerne og registrering av skipets posisjon på det aktuelle tidspunktet, styrkes også mistanken av skipets kurs.
Tidlig om morgenen den 25. desember 2024 forlot oljetankeren Eagle S den russiske havnen Ust-Luga. Bestemmelsesstedet er er oppgitt å være Aliağa i Tyrkia – andre kilder oppgir Port Said i Egypt som destinasjon).
Men akkurat denne onsdagen hadde de tydeligvis lagt en annen kurs. Basert på opplysninger websiden Marine Traffic, foretar skipet en U-sving og legger kursen tilbake i retning russisk havn. Etter et par kilometer, foretar skipet så en ny U-sving og legger seg tilbake på den kursen de opprinnelig fulgte i retning av bestemmelsesstedet. I det skipet passerer området ved kabelen, senkes hastigheten, for så å øke igjen etter passering.
Det er ikke gitt noen opplysninger for bakgrunnen for disse manøvrene fra angår kurs- og fartsendringer.