Arbeidsliv

Nå blir det slutt på utnyttelse av varebilsjåfører

Fra luselønn til rettferdig lønn. Et historisk vedtak sikrer varebilsjåfører en minstelønn på 222 kroner i timen og setter en stopper for utnyttelse i bransjen. Endelig får tusenvis av sjåfører i Norge betalt for jobben de gjør – og det er et tydelig signal til useriøse aktører.

Illustrasjonbilde: Yrkestrafikkforbundet

Yrkestrafikkforbundet (YTF) har oppnådd et gjennombrudd i kampen mot useriøsitet og kriminalitet i varebilbransjen. Fra 1. november blir det innført en minstelønn på 222 kroner i timen, som skal sikre varebilsjåfører rettferdige arbeidsvilkår og en lønn å leve av. Dette gjør dagens praksis, der sjåfører har blitt betalt helt ned mot 50 kroner i timen, ulovlig.

Et nødvendig grep for å rydde opp i bransjen

Alvorlige funn fra Arbeidstilsynet og A-krimsenteret har de siste årene avdekket omfattende problemer i varebilbransjen. Kontroller har avslørt skattekriminalitet, trygdesvindel, grove brudd på arbeidsmiljøloven og feilklassifisering av sjåfører som selvstendige for å unngå arbeidsgiveransvar. Mange sjåfører har blitt tvunget til å jobbe under uverdige forhold, uten rettigheter og med lønninger langt under et akseptabelt nivå.

– Nå setter vi en stopper for misbruk av arbeidstakere i varebilbransjen, sier Trude Sande, nestleder i YTF.

– Dette vedtaket sender et tydelig signal: Sjåførene skal ha rettferdige vilkår, og det skal ikke være lovlig å utnytte arbeidskraft på denne måten i Norge.

Minstelønn og diettsatser gir sjåfører trygghet

Den nye minstelønnen på 222 kroner per time og en diettsats på 400 kroner for overnattingsturer vil gjelde alle varebilsjåfører som kjører kjøretøy med tillatt totalvekt over 2,5 tonn, uansett om arbeidsgiveren er norsk eller utenlandsk. Dette løftet setter en etterlengtet standard i en bransje som lenge har vært preget av uryddige forhold.

– Vi har nå sikret en lønn som gir varebilsjåførene verdigheten tilbake, sier Sande.

– Dette er en seier for rettferdighet i arbeidslivet og en tydelig beskjed til de som har brukt smutthull og gråsoner til å slippe unna med uakseptable lønns- og arbeidsvilkår.

For tungtransporten, altså godsbiler med tillatt totalvekt over 3,5 tonn, vil minstelønnssatsen oppjusteres fra 1. november 2024. For varebilsjåfører som kjører biler mellom 2,5 og 3,5 tonn, vil minstelønnen bli innført 01.06.2025, slik at bransjen har tid til å implementere de nye kravene.

Dette vedtaket markerer et viktig vendepunkt i transportsektoren, men YTF understreker at arbeidet langt fra er ferdig.

– Vi vil fortsette å jobbe for rettferdig lønn og bedre arbeidsforhold i hele bransjen. Dette er bare et stort skritt i riktig retning, understreker Sande.

Les også
Krever allmenngjøring for varebilsjåfører i godsbransjen

Følg Extraavisen på facebook!