Feature

Slik tar du miljøvennlige sommervalg

Vi er alle enige om at vi bør være miljøvennlige, men når det kommer til stykket viser det seg å være vanskelig å ta de rette valgene. Miljøpsykolog Ingeborg Flagstad på Høgskolen i Innlandet har fem triks du kan bruke.

Så var sommeren og ferien her igjen. Det er mye vi vet vi IKKE bør foreta oss hvis vi skal oppføre oss til det beste for miljøet vårt. Likevel flyr vi til Syden, kjøper oppblåsbare flamingoer i plast og stapper grillen full av kjøtt.

Høgskolen i Innlandet er det en egen forskergruppe innen miljøpsykologi. De forsker på miljøadferden vår, holdningene våre og ikke minst – de vet mye om hvordan vi tar beslutninger.

– Det er noen utfordringer med adferdsendring. Vi kan få til endring når vi virkelig vil eller må, men i hverdagen oppleves ikke klimaendringene som akutte. Vi lar oss styre av lystprinsippet, det er jo veldig moro å reise, forteller Ingeborg Flagstad.

Hun er leder på Institutt for psykologi på høgskolen, har en doktorgrad i miljøpsykologi og er godt over snittet interessert i hva som skal til for at vi skal klare å velge riktig.

– Oppgaven vår som miljøpsykologer er å «oversette» miljø og klimaproblemer til noe som er nært, lett å forstå og som vi kan gjøre noe med. Vi må synliggjøre hvordan hver enkelt kan gjøre en forskjell, og bidra til myndiggjøring, forteller Ingeborg.

Fem mekanismer

Sammen med kollegaene sine har Ingeborg Flagstad laget en liste med fem mekanismer som er involvert i endring, og som må på plass for å lykkes med å endre folks miljøvaner:

1. Motivasjon
Tenk deg at du ønsker å bruke kollektivt i stedet for å kjøre bil til jobb hver dag.

– Hvis vi kan endre folks oppfatning, fra «å gjøre et offer» til at dette er noe som er positivt for meg, da er det lettere å få til en varig endring, sier miljøpsykologen.

Bruker du kollektivt kan du for eksempel lese, jobbe og slappe av. Du kan også tenke at du får en identitet som en miljøbevisst person.

– Får vi folk til å være stolte av den miljøvennlige adferden har vi kommet et stykke på vei. En løsning kan altså være å bevisstgjøre folks indre motivasjon, og fokusere på fordelene med den miljøvennlige adferden, forteller Flagstad.

Hva motivasjonen din skal være, vet du sikkert best selv. Hva er det som betyr noe for deg, egentlig? Har du et sterkt konkurranseinstinkt har Ingeborg et tips til deg.

– La det gå sport i det! La det bli folkets dugnad for en klimavennlig ferie. Si til deg selv: Nå vil det uansett bli så forjævlig varmt i Syden at det er mye mer behagelig å være hjemme!

2. Nudging
Tips nummer to er et litt rart ord, men på norsk kan vi kalle det dulting.

Det handler om små tiltak som har som mål å påvirke folks handlinger i ønsket retning, og at fysiske omgivelser har stor innvirkning på valgene vi tar.

– Vi må endre de fysiske omgivelsene sånn at de gjør det enkelt for folk å gjøre det som er miljøvennlig. Det kalles nudging og handler om å legge til rette for at folk velger de «grønne» alternativene, forteller Flagstad.

Hoteller som minsker tallerkenstørrelsen i buffeten for å få mindre matsvinn er et eksempel på nudging.

– Når det gjelder folks reisevaner, har vi en jobb å gjøre. Flyreiser er lett tilgjengelige og er ofte billige, mens togreiser krever mer planlegging og koster mye. Det burde vært omvendt for å folk til å velge det mest miljøvennlige alternativet, for eksempel, sier miljøpsykologen.

3. Sosiale normer
Det er et kjent fenomen at vi endrer mening/adferd for å tilpasse oss andres normative standard (konformitet).

Dette sikrer oss en tilhørighet og aksept i fellesskapet eller gruppa, og vi kan handle for å tilpasse oss dette. Ikke nødvendigvis på grunn av egen overbevisning.

– Sosiale normer gir oss informasjon om hva andre gjør og fungerer som modeller for adferd. Særlig i situasjoner hvor vi er usikre, ser vi på andre for å finne ut hva vi skal gjøre, forteller Ingeborg Flagstad.

– Kan vi endre de sosiale normene kan vi også endre folks adferd!

Hva ville skje med deg om du fikk vite at «over halvparten av naboene dine har valgt Norge som ferieland»?

– Vi er sosiale dyr, ønsker å passe inn og være som andre. I alle fall ikke dårligere. Sammenligning kan fungere for å få folk til å endre seg. At endringen skjer i hele samfunnet, gjør det enklere for oss å få til mer miljøvennlig adferd, ifølge miljøpsykologene.

Og de kommer med en oppfordring.

– Velg hvem du sammenligner deg med! Ikke la deg misunne av naboen, og slutt å følge høykonsumerende influensere i sosiale medier.

4. Forpliktelse
Kunne du tenke deg å skrive under på en underskriftskampanje for en grønnere verden? Kunne du tenke deg å ta på deg en grønn pin som viser ditt standpunkt?

– Offentlig forpliktelse øker sannsynligheten for at adferden opprettholdes. Vi føler et press og blir ansvarliggjort, forteller Ingeborg.

Eksempel: Forplikt deg selv overfor andre, gjerne via sosiale medier, på for eksempel å ikke dra på dyre ferier, eller at du denne sommeren skal grille mye mindre kjøtt.

Det viktige med slike endringer er nemlig å komme i gang.

– Å gjøre en liten innsats er starten på en grønn handlingsbane og vi har en tendens til å fortsette i samme retning som handlingsbanene vi har startet på, ifølge miljøpsykologene.

5. Mål og feedback
Det siste tipset som kan hjelpe deg med å ta rette valg når det kommer til miljøet er en kjent taktikk.

– Sett deg konkrete og utfordrende, men oppnåelige mål, og jobb mot dem. Og gi deg selv feedback når du når målene!

Dette kan for eksempel gjøres via apper. Det finnes nemlig apper som viser CO2-utslipp ved ulike reisealternativer.

Ikke overraskende så kommer fly dårlig ut, mens tog kommer godt ut. En bil med flere passasjerer kommer også godt ut på CO2-kalkulatoren.

– Sett deg konkrete mål for dagene, for hva du skal gjøre, når du skal gjøre det og hvordan du skal gjøre det. Jo mer konkret, desto bedre!