Naturmeldingen er en etterlengtet plan for å bevare og restaurere norsk natur. Hele 85 prosent av den norske befolkningen sier de er villige til å endre livsstil for naturens skyld.
Det viser undersøkelsen “Nordic Consumer Sustainability Index 2024” som Opinion gjennomførte for Svanemerket i vår. Mange oppgir også at de har mistet naturområder eller opplevelser som er viktige for dem.
– Nordmenn har et sterkt forhold til naturen, men stadig flere ser at den er truet. Denne oppvåkningen er positiv og så alvorlig at et overveldende flertall er villige til å endre vaner for å bøte på naturtapet. Derfor har vi vært ekstra spente på stortingsmeldingen om natur, sier Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Svanemerket.
Økt bevissthet blant produsenter
Ikke bare forbrukerne er opptatt av å bevare natur og biomangfold. Mange produsenter benytter allerede standarder som skal bidra til å redusere avtrykket deres på naturen. Svanemerket setter tydelige krav til naturavtrykk, og merker økt pågang fra aktører i hele landet i takt med at natur har kommet stadig høyere på agendaen.
– Vi merker en økt bevissthet blant både produsenter og innkjøpere. Mange har tatt innover seg at vi må bruke mindre av alt og forvalte de ressursene vi tar ut på en bedre måte. Det er avgjørende at vi sikrer sunn bruk av naturen, uten at vi bruker den opp. Her har vi som samfunn en stor jobb å gjøre fremover, sier Lund.
Fakta om Nordic Consumer Sustainability Index 2024
Nordic Consumer Sustainability Index 2024 ble utført av Opinion, våren 2024, på oppdrag fra Svanemerket for å kartlegge nordiske forbrukeres bærekraftige livsstil og grønne produktvalg. 1001 norske respondenter deltok i undersøkelsen.
85% er villige til å gjøre endringer i sin livsstil om det kan bidra til å bevare natur.
39% har ikke opplevd tap av naturområder eller opplevelser som er viktige for dem.