Det skal være enkelt å reise miljøvennlig med tog, også til utlandet. Derfor tar Vy enda et steg i satsingen på utenlandstrafikk og lanserer sommertog til Malmø i perioden 14. juli til 11. august.
![](https://usercontent.one/wp/www.extraavisen.no/wp-content/uploads/2023/03/vytpg-1024x580.jpg?media=1728475619)
– Interessen for tog til og fra kontinentet er økende og i 2023 doblet vi antall avganger mellom Oslo og Gøteborg. Men, vi har større ambisjoner enn det og vil nå teste et sommertog til Malmø, sier konserndirektør for Vy tog, Erik Røhne.
Gode forbindelser videre i Europa
Malmø er en spennende destinasjon i seg selv, med vakker arkitektur, en historisk gamleby og god og spennende mat. Allikevel er det de gode forbindelsene videre til både Danmark og Europa som er avgjørende i Vy sin plan for sommertoget.
– Vi er glade for å tilby kundene våre nye reisemuligheter, og det er naturlig for oss å bruke styrken vi har ved å ha virksomhet i både Norge og Sverige. Vi tror dette sommertoget blir populært, fordi det gjør det enklere å reise miljøvennlig til Europa, sier Røhne.
Sommertoget vil ha gode forbindelser til andre avganger videre. Fra Malmø kan du enkelt reise til København og blant annet ta nattoget til Tyskland. I tillegg er det gode forbindelser i Norge til både Bergensbanen og Dovrebanen.
En del av en langsiktig strategi
I 2023 doblet Vy antall avganger til og fra Gøteborg, og det har vært en kraftig vekst på denne strekningen gjennom hele 2024. Strekningen mellom Halden og Gøteborg kjøres uten tilskudd fra staten, og det samme gjelder for strekningen til og fra Malmø.
– Vi gleder oss til å fortsette satsningen på utenlandstrafikk. Dersom interessen er til stede og sommertoget 2025 blir en suksess, håper vi dette blir et fast innslag hver sommer fremover. Og dette er bare starten, sier Røhne.
Neste steg i utenlandssatsingen vil være tog til København
– Siden våren 2024 har Vy og DSB vært i dialog for å se på et kommersielt samarbeid på strekningen Oslo – København fra 2026. Nå nærmer vi oss en konkret løsning, og vi gleder oss til vi kan gi flere detaljer om dette i løpet av våren, avslutter Røhne.
Vy er også interessert i å se nærmere på et nattog direkte fra Oslo til København, og er med i den formelle dialogen som Jernbanedirektoratet har med de jernbaneselskapene som har meldt interesse.
Når Fehrmanbelt er åpent, vil Vy i tillegg vurdere flere muligheter i Europa.
Rutetabellen finner du her.