Samferdselsdepartementet har i dag orientert om at Vy og Flytoget skal slås sammen. Flytoget AS skal bli et datterselskap i Vygruppen AS, med virkning fra 1. januar 2025.
Beslutningen om at Flytogets ruter skal bli en del av Vys regiontogtilbud fra senest 2028, ble tatt av Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet for ett år siden. Den la grunnlag for en helt ny og bedre rutemodell på Østlandet.
– Vi ser fram til å bli kjent med Flytogets dyktige medarbeidere, og sammen videreutvikle togtilbudet på Østlandet, for både hverdagsreisende og de som skal ut å fly, sier Vys konsernsjef Gro Bakstad. Hun sier en sammenslåing nå gir tre vesentlig fordeler:
– Vi får god tid til å jobbe sammen fram til selve togtilbudet integreres fra senest 2028. Det sikrer at Flytogets kompetanse og kultur tas vare på, og at deres dyktige medarbeidere deltar i utviklingen av framtidens togtilbud både til Oslo Lufthavn og resten av Østlandet. Medarbeiderne i begge selskapene får ro og forutsigbarhet i sin arbeidshverdag. Det gir muligheter for mer optimal utnyttelse av togmateriell og andre ressurser i overgangsfasen fram mot integreringen av rutetilbudet i 2028.
Planlegger store forbedringer i togtilbudet
Bakgrunnen for at myndighetene i 2023 besluttet å integrere Flytogets togtilbud inn i det ordinære togtilbudet, var at mange års byvekst og trafikkvekst har gitt knapphet på skinnekapasitet.
Vy har hatt over 40 prosent passasjervekst på Østlandet de siste 10-12 årene, og forventer ytterligere 20-30 prosent vekst de neste ti årene. Uten flere avganger vil denne veksten komme som økt biltrafikk. Det er bakgrunnen for at Jernbanedirektoratet har anbefalt at alle togavgangene gjennom Oslo må være åpne for alle, uavhengig av om de skal til Oslo eller til flyplassen.
Integreringen av Flytogets ruter åpner for en helt ny rutemodell på Østlandet, som gir kundene et bedre togtilbud.
Fra Drammen til Oslo vil antallet avganger øke fra fem til åtte per time.
Fra Lillestrøm til Oslo blir det nær en dobling av antallet avganger, med hele 14 avganger gjennom Romeriksporten i rushtiden
Fra Drammen til Oslo Lufthavn blir det seks tog i timen som i dag, men med en tilnærmet jevn timinutters frekvens mot dagens ujevne frekvens med opptil 20 minutter mellom avgangene.
Fra Lillestrøm til Oslo Lufthavn øker antall avganger fra seks til ni eller ti tog per time.
– Norge har en liten jernbanesektor, men to statlige togselskap. Det er fornuftig å samle kreftene i møte med framtidig konkurranse fra langt større, utenlandske togselskap, sier Vys konsernsjef Gro Bakstad.
Beslutningen om fusjon vil ikke medføre noen endringer i Flytogets tilbud og drift nå. Flytoget videreføres som et eget tilbud, med de samme togene, ansatte, billettløsning og rutetabell som i dag, helt fram til tidspunktet for integrering av flytogrutene i regiontogtilbudet, senest i 2028.